۲۶ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۵۳

ویتالی نامکین:

فرهنگ می تواند بی اعتمادی تاریخی بین ایران و روسیه را رفع کند/ نقش ویژه دو کشور در حل بحران سوریه

فرهنگ می تواند بی اعتمادی تاریخی بین ایران و روسیه را رفع کند/ نقش ویژه دو کشور در حل بحران سوریه

رئیس انستیتوی شرق شناسی روسیه گفت: با توجه به کاهش تحریم ها، ایران و روسیه باید به همکاری های تجاری توجه ویژه ای داشته و در حوزه همکاری های امنیتی باید بر مبارزه با مواد مخدر و نیز تروریسم منطقه ای تمرکز و با یکدیگر همکاری نمایند.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست "بررسی روابط ایران و روسیه در دولت یازدهم" با حضور پروفسور "ویتالی نامکین" رئیس انستیتوی شرق شناسی روسیه در موسسه مطالعات ایران و اوراسیا (ایراس) برگزار شد. در این نشست عضو شورای علمی وزارت امور خارجه روسیه با بیان مقدمه ای در مورد مشکلات روابط ایران و روسیه در زمان اتحاد جماهیر شوروی گفت: روابط ایران و روسیه دوران مختلفی را تجربه کرده است. در مقطعی سختی های فراوانی وجود داشت که تا فروپاشی شوروی نیز ادامه پیدا کرد. پس از آن ما درشرایط سیاسی توانستیم به موفقیت های زیادی دست یابیم که می توان به همکاری های مشترک در بحران های به وجود آمده در آسیای مرکزی و تاجیکستان اشاره کرد. دو کشور نقش اساسی در زمینه کنترل این بحران و جلوگیری از تشدید آن داشتند، امری که باعث شد از بحرانی تر شدن منطقه جلوگیری شود. در این میان ایران نقش اساسی داشت که روسیه آن را تحسین می کند.

عضو شورای امنیت روسیه به نقش مهم ایران در منطقه اشاره کرد و افزود: ایران نقش به سزایی در حل مسائلی که در چچن به وجود آمد داشت. ما شاهد بودیم جمهوری اسلامی ایران از همبستگی روسیه دفاع کرد. کشور ایران در زمینه مسائل قفقاز نیز به روسیه کمک های فراوانی کرد و با حمایت خود از روسیه به دفاع از اتحاد ما برخاست. در زمینه اختلافات در حوزه دریای خزر و منطقه کاسپین نیز باید گفت تلاش بر این بوده که همکاری هایی بین ایران و روسیه وجود داشته باشد، البته اختلافاتی نیز در زمینه حقوق قانونی برای کشورهای مختلف وجود دارد و امیدوارم که در دولت جدید این اختلافات حل شود.

این عضو شورای سیاست خارجی و دفاعی روسیه در ادامه با بیان این که سازمان همکاری های شانگهای نیز می بایست مورد توجه قرار گیرد به پیوند روابط دو کشور با موضوع هسته ای ایران اشاره کرد و تاکید کرد: روابط ایران و روسیه در زمینه مسائلی که سال های اخیر پیش آمده به خصوص بحث هسته ای سبب شده تا روابط دو کشور متاثر از روابط ایران و غرب در مسئله انرژی هسته ای شود. در سال های اخیر روسیه و ایران در زمینه اقتصادی افزایش مناسبت تجاری داشتند که با توجه به تغییراتی که در ایران به وجود آمده و با توجه به دریچه تازه ای که در روابط نسبت با کشورهای دیگر وجود دارد به نظر می رسد فرصت های بیشتری برای همکاری ها وجود داشته باشد.

نامکین حوزه فرهنگ را زمینه ای دانست که با تکیه بر آن می توان بی اعتمادی های تاریخی میان دو کشور را رفع کرد. وی با اشاره به زمینه فرهنگی مساعد در روابط دو کشور اظهار داشت: نمایندگانی که از ایران در روسیه بودند توانستند فارسی را تا حدی در آنجا رواج بدهند. روس ها علاقه ی زیادی به فرهنگ ایران و ادبیات فارسی دارند. اما بی اعتمادی میان مردم وجود دارد. از این رو می توان با تکیه بر روابط فرهنگی میان مردم آن را بر طرف نمود.

وی با ابراز شگفتی از توجه مردم ایران به فرهنگ و ادبیات روسیه گفت: من از این که دیدم در ایران در زمینه فرهنگ و ادبیات روسیه کار می شود و آثار کسانی هم چون چخوف، کوشکین و گوگول در موسسه ایراس بررسی شده است بسیار شگفت زده شدم و امیدوارم افزایش پیدا کند. با توجه به تغییراتی که در ایران به وجود آمده و با توجه به دریچه تازه ای که در روابط نسبت با کشورهای دیگر وجود دارد به نظرم می رسد که فرصت های بیشتری برای همکاری ها وجود داشته باشد.

رئیس انستیتو شرق شناسی و آکادمی روسیه در خصوص زمینه روابط جدید بین ایران و روسیه در دولت یازدهم گفت: ایران سعی کرده هویت خود را حفظ نماید و با توجه به پیشینه قوی خود، سعی در حفظ ویژگی هایش دارد و نمی پذیرد که ارزش های خارجی جای ارزش های اصیل را بگیرد و همچنین از منافع مشترک در منطقه نیز دفاع می کند. با توجه به این که تحریم ها از دوش ایران برداشته شده است، می بایست به همکاری های تجاری توجه ویژه ای شود. در حوزه همکاری های امنیتی نیز دو کشور باید بر مبارزه با مواد مخدر و حتی تروریست ها منطقه ای تمرکز و با یکدیگر همکاری نمایند.

رئیس شورای علمی و مشاوره ای وزارت دادگستری روسیه در بیان بسترهای سیاسی پیش روی دو کشور در دولت یازدهم به بحث سوریه اشاره کرد و گفت: در زمینه بحران سوریه دو کشور شرایط مشابهی دارند و باید تلاش کنند که دخالت های خارجی را کم نمایند. باید از پخش شدن این تهدید به منطقه و کشورهایی مثل عراق جلوگیری شود. گروه های جهادی که در سوریه وجود دارند منطقه را تهدید می کنند و ممکن است به جمعبت ۲۰ میلیونی مسلمان روسیه نیز کشیده شود.

وی در پایان ضمن ابراز آمادگی انستیتوی شرق شناسی روسیه برای همکاری با موسسه مطالعات ایران و اوراسیا (ایراس) تاکید کرد: ایران و روسیه در زمینه فرهنگی از یکدیگر اطلاعات کمی دارند. چرا که معاملات فرهنگی کمی با یکدیگر دارند. من در اینجا آمادگی موسسه انستیتوی شرق شناسی روسیه برای مشارکت با موسسه ایراس را اعلام می کنم. انستیتوی شرق شناسی در سال 1818 زمان الکساندر اول شروع به کار کرد. اگر چه در زمان تاسیس آن رقابت میان دو کشور وجود داشت اما امروز پتانسیل های فراوانی وجود دارد که می تواند به بهبود همکاری های دو کشور منجر شود.

کد خبر 2215738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha